Trives som eneeier av tannklinikken
Tannlege Therese Bakke i Bodø har hatt sin del av mas fra ulike tannlegekjeder. Hun trives best på egne bein.
Tekst og foto: Lise Fagerbakk
Sandgata Tannklinikk i Bodø eies 100 prosent av tannlege Therese Bakke. Men hun mangler ikke på tilbud om å gå inn i en større kjede.
– Jeg har vært i møter med flere, men var klar på at jeg ikke kom til å selge, forteller Bakke.
Hun trives godt på egne bein, selv om det er krevende. Bakke Olsson som hun heter, er ikke bare bedriftseier, men også småbarnsmamma.
– Det er mye administrering. Jeg jobber 100 prosent med pasienter og når jeg drar hjem blir det mye administrativ jobbing på kveldene, forteller hun.
Dette er mulig takket være ansatte – og ektemannen Rikard Olsson.
– Rikard hjelper meg mye. Jeg har en god sparringspartner i ham, og på jobb er Kristina min høyre hånd. Hun hjelper meg mye i løpet av arbeidsdagen, sier Bakke.
Hun har delegert bort flere oppgaver, blant annet bestillingen av forbruksmateriell – som det går mye av på et tannlegekontor. Det samme gjelder timeinnkalling og annet administrativt.
– Hadde det ikke vært for dette, hadde jeg ikke klart å jobbe 100 prosent med pasienter, sier hun.
– Vi videreutdanner oss
For å bli ytterligere flinkere til både administrering og markedsføring, er både Therese Bakke og ektemannen i gang med videreutdanning i markedsføring, økonomi og ledelse ved Nord Universitet i Bodø.
Samtidig er det en balansegang å turnere jobb og familie.
– Vi har jo en sønn på fem år, slik at jeg tar tid til familietid. Jeg tar også tid til å slappe av – og trene, sier Bakke.
Gradvis større
Det er snart 20 år siden Bakke tok over tannklinikken fra sin pappa Ivar Bakke. Han åpnet i 1959 det som i dag er Sandgata Tannklinikk.
– Jeg tok over etter pappa i år 2000. Vi holdt da til i Glasshuset. Da vi måtte ut derfra la tannlege Leif Sjøbu i Sandgata ned sin klinikk. Jeg kjøpte den av ham, og vi flyttet hit hvor vi er i dag, forteller Bakke.
Pasientene fulgte etter egen vurdering med på oppkjøpet, og på rundt et halvt år doblet Sandgata Tannklinikk sin pasientportefølje. Bakke så seg derfor umiddelbart nødt til å ansette en tannlege til.
– To år etterpå utvidet vi med ytterligere en tannlege, slik at vi da var tre tannleger og to sekretærer. For fire år siden kjøpte jeg opp en annen klinikk, slik at per desember 2014 hadde jeg slått sammen tre lokale tannlegeklinikker, forteller hun.
Siden har hun utvidet staben gradvis, til at Sandgata i dag er fem tannleger, fem tannhelsesekretærer – og to tannpleiere. Per i dag er klinikken stor nok.
Liker å ta egne beslutninger
De ansatte sier de er veldig glade for at klinikken står utenfor en kjede.
Det samme er Bakke.
Hadde det ikke vært for de ansatte og vårt gode arbeidsmiljø, hadde det vært vanskelig å drive selv
– Jeg synes du blir veldig styrt hvis du er en del av en kjede. Vil du ha nytt utstyr må vi ikke gjennom noen andre, men bestemmer dette selv. Det samme gjelder ferie. Vi bestemmer selv – og generelt tas beslutninger fortløpende, sier hun.
Økonomi og inntjening er et annet element.
– I noen kjeder sitter det ikke tannleger, men økonomer i ledelsen. Jeg ber aldri mine tannleger om å tjene mest mulig i løpet av en arbeidsdag. Vårt mål er at pasientene går fornøyde ut herfra, sier hun.